2012-08-17

Hemlagad rabarbersylt

Sötbönan det är kodnamnet för min lilla söting Lina 5år.
Hon tycker om att pyssla, men inte lika mycket som sin mor.
Nej mamman tycker att det är så skönt att sitta och klippa, klistra, limma och (svära?) medan dottern har så otroligt mycket spring i sina ben.
Fort ska det gå, och det gjorde det här :)
Mamman har tagit ned den sista av rabarbern och greps av iver att göra egen munksylt.
Munksylt är då namnet på den delikatess som tillverkas i Norrbotten och som det inte går att hitta recept på, så jag gav mig fasen att jag ska göra ett eget recept.
Så sagt och gjort, nu är det gjort ;)
Den smakar kanske inte exakt som den dyra varianten, men om man bjuder den till någon som inte har smakat den verkliga delikatessen så kan det gå att lura att det är så här den ska smaka…

Image
Någon som hunnit sakna ett inlägg med “Dotty Bordern”?
Ja här kommer det då ;)
Det finns finfina burkar att samla innan julgodiset ska göras och det är fetaost på burk. Jättefina att altra tycker jag :) 


Blommorna är gjorda av spillbitar som jag täckt med washitejp.
Underbar tejp som jag har haft länge i gömmorna men aldrig riktigt förstått vad man ska ha den till.
Men nu vet jag… VAD SOM HELST :)
Under blomman så skymtar en liten snöflinga som ska fungera som blad…


Mer blommor och dottybordern som är så fin :) 


Andra sidan av etiketten…

Sist men inte minst det som jag VET kommer att göra det här till den bästa rabarbersylt som mottagaren någonsin ätit, etiketten.
Skriven av sötbönan :)
När mottagaren är lika med morföräldrarna så är det en given nyckel till framgång att låta barnbarnet göra etiketten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar