2012-10-29

Klistrigt värre del 2...

Vad var det jag pysslade med förra veckan…
JO, det var ju mitt hemmagjorda “Modge Podge”.
Så vad var det jag skulle ha det till?
Jo det här…

Enkelt, snabbt och går att göra flera av på ett kick, så om man ha många man ska skicka ex. julkort till, här är lösningen…
Embossingfoldrar är så fina, men problemet är ju att man sällan (läs aldrig) är ensam om att ha just den eller den…
Men här har jag min alldeles egna som INGEN annan har…
Så hur gör man då?
Jo, så här enkelt är det ;) 


Ta en lite tjockare kartongbit i den storleken som du vill att din folder ska ha.
Jag tycker att de foldrar som säljs färdiga är väldigt kenpiga storlekar på…
Jag gör nämligen de flesta av mina kort i 10x15cm och det är det INGA foldrar som är. Nej antingen jättestora med mönster som blir knepiga i mindre format, eller så är det en centimeter eller så för korta…
Men här har jag gjort en bas som kommer att bli perfekt :) 


Stansa ut snöflingor i spillbitar av vanlig cardstock.
Det spelar ingen roll vilken färg eller om det blir olika tjocklek på det utstansade, det blir bara mer unikt när det är klart.


När du har stansat dig less har du kommit halva vägen ;)
Jag penslar på ett lager med min “Modge Podge” och placerar ut mina snöflingor som jag vill ha dem. Jag låter det torka och penslar sedan på ytterligare ett lager med hopkoket och lägger ett varv till med snöflingor, exakt som det första. Avslutar sedan med ett tredje lager med “Modge Podge”.


När det hela torkat ser det ut typ så här.
Limmgeggan har torkat och blivit nästan plastig och kommer att göra så att min folder går att använda tills jag är less…


För att embossa med min nya leksak så gör jag så här i min Big Shot…
Ta bort översta delen på multiplattformen. Lägg första skärplattan på plattformen. Lägg dit foldern och sedan papperet på och täck med en embossingmatta eller gummipad och sist en till skärplatta.
Veva på…
Har du en annan modell får du prova dig fram.
Har du ingen vevmaskin så går det ändå.
Ta brödkaveln och rulla på :)
Så det var allt från mig.
Det går ju att limma vad som helst på din kartongbit. Prova med snören, gem eller vad helst du hittar. Men jag rekommenderar Tonics Punchar jag ;)
Ha det gott
//
Maggan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar